lördag, juni 07, 2014

Centerpartiet gör jämställdhet

Denna artikel står jag bakom tillsammans med flera C-och CK-kvinnor i vårt län och införd i lokal media. Centerpartiet välkomnar att vi äntligen diskuterar jämställdhet i svensk politik. Vi delar frustrationen med Fi, V, S och MP över att det går för långsamt fram. Skillnaden är att Centerpartiet, som liberala feminister, menar att kvinnor inte skulle få det bättre om vi höjer skatterna eller försvårar företagande. Vi tror på jämställdhetsreformer som ger kvinnor ekonomisk självständighet. Centerpartiet driver jämställdhetsfrågor som gör skillnad i kvinnors vardag. Vi vill öka kvinnors ekonomiska oberoende. Det uppnår vi genom att sänka skatterna för dem som tjänar minst, öka kvinnors företagande, öppna upp för att kvinnor ska ha fler än en arbetsgivare att välja mellan inom vård- och omsorgsyrken genom LOV, lagen om valfrihet. Vi vill ha kvar RUT, öppna upp föräldraförsäkringen till att inkludera alla familjekonstellationer, fördubbla jämställdhetsbonusen, införa bonus på vab-dagar och Centerkvinnorna har just tagit fram ett program för jämställd pension. Centerpartiet tycker att det är kompetens som ska styra - inte kön. Vi är det enda partiet i Sverige som idag har vår tredje kvinna som partiledare. Det är också därför 3 av 4 av våra statsråd är kvinnor - vi gör jämställdhet. Att jämställdhet magiskt ska uppstå - utan att vara förknippad med ekonomi är inte realistiskt. Ekonomisk självständighet är för oss grundbulten i praktisk, liberal feminism. När kvinnor har samma ekonomiska makt som män finns förutsättningar för en långsiktigt hållbar jämställdhet. Vi vill att kvinnor ska kunna stå på egna ben – utan bidrag. Vänstern, Fi och MP vill inte behålla RUT, tjänster i hemmet, trots att det är en reform som både skapat vita jobb, och därmed social trygghet och möjlighet till pension. RUT har dessutom hjälpt många kvinnor som stått längst bort från arbetsmarknaden till ett första jobb – inte minst utrikesfödda kvinnor. RUT har även underlättat dubbelarbetet för kvinnor, minskat sjukskrivningar och förtidspensioneringar. Vi är eniga om att ojämställdheten inom näringslivet är frustrerande, men Centerpartiet anser att det är näringslivet som måste ta ett större ansvar för jämställdheten. Vi storsatsar istället på att öka och underlätta för kvinnors företagande. Fler kvinnor som företagare ger fler kvinnor på ledarpositioner vilket ger fler kvinnor på styrelseposter. Vi vet att långsiktigt hållbar jämställdhet inte går att nå med bidrag och än mindre med offentliga system, där kvinnor inte kan välja arbetsgivare utan är fast i att själva finansiera vår gemensamma välfärd med sina egna låga löner. Det går inte att som Fi lova en massa saker, utan att berätta var pengarna ska komma ifrån och hur det ska vara möjligt att genomföra. Centerpartiet driver en liberal feminism – där varje människa ska kunna förverkliga sina drömmar, oavsett kön. Vi vill skapa förutsättningar för att fler kvinnor ska kunna göra precis det – och finansiera sina drömmar med egna pengar och egen kompetens.

måndag, maj 12, 2014

RUT:s abc

Centerkvinnorna brukar uppmärksammar RUT på namnsdagen med hennes ABC. RUT gör underverk! RUT ger Arbetstillfällen Barnfamiljer avlastning C-vitaminer till relationer Damer fler arbetsgivare Entreprenörer Fönstren ny glans Glädje Hjälp med läxor Inkommande skatter Jobb i stället för utanförskap Kvinnor valfrihet Livspusslet en chans Mer tid med familjen Nya arbetsplatser Omsorg i och om hemmet Pensionspoäng till RUT Qvinnor mer jämställdhet Ren och slät tvätt Självkänsla Trygghet åt RUT Utveckling Valfrihet åt kunden, gammal som ung X-tra mormor eller farmor Yrkesstolthet Zvarta jobb blir vita Återkommande tjänster Ärliga inkomster Önskeläge i familjen RUT används av hundratusentals personer i vårt land. Mer än 200 RUT-företag anlitades i Kronoberg år 2010. RUT är resultatet av Centerkvinnornas politiska arbete. RUT är här för att stanna. Grattis på namnsdagen! /BLB

måndag, februari 24, 2014

Synliggör människorna bakom siffrorna i budgeten

Vart går pengar och resurser i kommunen? Säkerställer budgeten att resurser och insatser fördelas och utformas likvärdigt för kvinnor och män, pojkar och flickor? Bostadslösa mammor erbjuds exempelvis flera rådgivande möten och ofta egen lägenhet till henne och barnen inom socialtjänsten. Pappor erbjuds ofta enbart ett rådgivningsmöte och boende i enbart ett rum där barnen inte får plats att bo, vilket försvårar hans föräldraroll. Vem betalar priset för det? Inom kommunal verksamhet prioriteras ofta idrotter och fritidsaktiviteter där pojkar dominerar framför där flickor dominerar. Ishockey och fotbollsintresse ger ofta tillgång till bra lokaler och de bästa träningstiderna, medan bra tider och lokaler för t ex dans och konståkning ofta saknas. Vem betalar priset för det? Det är framför allt kvinnor som vårdar äldre eller sjuka anhöriga. Ofta går kvinnor ner i arbetstid för att klara det obetalda omsorgsarbetet. Kommuner sparar miljontals kronor per år på framför allt kvinnors obetalda anhörigomsorg. Vem betalar priset för det? Äldre män kan ha lättare för att få särskilt boende pga att de inte kan laga mat och sköta hemmet. Vem betalar priset för det? När det är vinter och därmed snöröjning och halkbekämpning. Vilka behöver vara först på jobbet i en kommun, för att livet för andra ska underlättas? Vilka trafikanter cyklar och promenerar mest till jobbet? På första frågan är svaret förskolan och omsorgens personal, där det jobbar företrädesvis kvinnor. På andra frågan är också svaret kvinnor. Alltså behöver snöröjning börja längs vägar, gator och på trottoarer fram till förskolor och omsorgsenheter. Likaså behöver trottoarer och cykelvägar snöröjas och halkbekämpas först. Vissa kommuner i vårt land har redan tänkt om enligt principerna för gender budgeting, att synliggöra människorna bakom siffrorna i budgeten. Redskapen i detta arbete är könsuppdelad statistik, analys av budget och verksamhet, eventuell omfördelning samt analys av de konsekvenser förändringar leder till. Jag har därför för Centerpartiets räkning motionerat om att starta arbetet med analys och underlag för gender budgeting snarast möjligt. Vidare att införa gender budgeting fullt ut senast i budgetarbetet inför budget 2016. Det är bara när vi har underlag och konsekvensanalys som vi kan fatta kvalitetsbeslut.

lördag, oktober 05, 2013

Roulette med människoliv

Ytterligare en hemsk olycka har skett med desperata asylsökande som försöker ta sig in i det de upplever som ett tryggare Europa. Det är ohyggliga bilder och rapporter vi får från södra Medelhavet - tyvärr varken de första eller de sista... Dessa katastrofer kan lika väl ske på land i tillslutna lastbilar eller att man överges i oländiga gränstrakter och dukar under. I otaliga fall har familjen med hjälp av släkten skrapat ihop en förmögenhet att betala till människosmugglare, som kanske, kanske inte uppfyller sina löften om säker framkomst till Europa. Dessa pengar ingår ofta i den internationella brottsligheten - i samma kaka som inkomster från knark, prostitution, traficking. Cyniska och omänskliga affärer som de allra flesta av oss är helt emot. Vad kan vi då göra annorlunda? Jag har i många år hävdat och fört fram att den s k Dublinkonventionen inom EU är förkastlig, just på grund av ovanstående följder. Dublinkonventionen innebär bland annat att en asylsökande måste stanna och söka asyl i det första land man kommer till inom EU, om det så bara gäller en mellanlandning med flyg. Detta faller ju på sin egen orimlighet. Eftersom flyktingar nästan aldrig kommer via nordpolen, får länderna i Sydeuropa särskilt hårt söktryck av asylsökande. Mer än vad de administrativt och ekonomiskt klarar av. Samtidigt växer den inhemska opinionen mot invandrare. En ohållbar situation. EU försöker också stoppa asylsökande genom kontrollsystem i Nordafrika. Det är min bestämda uppfattning att Dublinkonventionen måste luckras upp på denna punkt. Jag har hävdat detta i många år. Det har nyligen skett när det gäller ensamkommande flyktingbarn bl a på grund av övergrepp och ovärdiga förhållanden i ankomstländerna. Jag menar att alla flyende ska få bestämma i vilket land de vill söka asyl. Då fördelas trycket bland flera länder och fler har möjlighet att få ett humant mottagande. Samtidigt bör stödet till internationell kriminalitet minska. Jag anser också att EUs ambassader och konsultat i utlandet ska ha väsentligt ökade möjligheter att ta emot asylansökningar på plats i de sökandes hemländer. Detta är inte möjligt i krigssituationer, men kanske räcker det då att försöka ta sig till ett grannland och ansöka om asyl, i stället för att ge sig i den internationella kriminalitetens våld och därmed riskera familjens liv flera gånger om. Även de kvarvarande släktingarna försvagas ju ekonomiskt när det samlar ihop flyktsumman, med väldig osäkerhet att få tillbaka pengar i framtiden. EU måste bli humanare i sin flyktingpolitik! Inte spela roulette med människoliv.

fredag, september 20, 2013

Stolt över att ha gjort skillnad!

Centerpartiets stämma pågår just nu i Karlstad och jag kan stolt meddela att mina två motioner inom området Jobb och ekonomi har vunnit gehör av partistämman. Den ena motionen innebär att Centerpartiet ska verka för mikrokrediter för kvinnors innovationer och nyföretagande. Vi ser hur effektiva mikrokrediter är i utvecklings-länder. När det gäller kvinnors innovationer och nyföretagande är Sverige ett utvecklingsland och behöver möta dessa kvinnor med rätt attityd och insikt. Kvinnor vill ofta smyga igång sitt företagande i mindre skala och har ofta fokus på andra områden att satsa inom. Den andra motionen handlar om att reseavdraget i samband med arbetspendling dels behöver höjas vad gäller milersättningen till dagens kostnadsnivå, dels indexeras så att det i framtiden följer kostnadsutvecklingen. Båda motionerna fick stöd i kommittéarbetet och röstades igenom i plenum. Nu gäller det att få till verkstad av dem.

fredag, september 13, 2013

MAT - MAKT - HÄLSA

För barn, ungdomar och äldre inom utbildning, vård och omsorg är MAT lika med det viktigaste dagen har att ge – en MÅLTID i trivsam miljö och gemenskap; ett viktigt energiintag med inspiration för att orka med utveckling och prestation samt få rehabiliterande kraft för hälsa. MAT kräver alltså högsta kvalitet och välutbildade medarbetare. MAT betyder också ett val för bygden, miljön och klimatet när det gäller närproducerat, ekologiskt, djurskötsel och de transporter som går åt. Samtidigt är MAT en ypperlig möjlighet till entreprenörskap/ intraprenad där intresse finns för egen verksamhet. MÅLTID i hemmet är inget undantag – trivsel, kvalitet, mångfald på tallriken och vid spisen. MAT påverkar och du kan påverka via MAT. Genom dina val vid inköp utövar du KONSUMENTMAKT.

torsdag, september 12, 2013

Hög tid för höjt reseavdrag

Under flera år har nivån för reseavdrag för bil vid arbetspendling legat stilla på 18,50 kr per mil. Samtidigt har kostnaderna för bilägande och bilåkning ökat, liksom gränsen för hur mycket man först själv måste lägga på pendling innan man kan yrka avdrag i deklarationen. Detta ger ett allt större gap mellan utgifter och avdrag för den som inte har kollektivtrafik runt knuten. Vi som bor så har dessutom alla fritidsresor att göra utan kollektivtrafik, medan den som har ett månadskort för kollektivtrafik även kan använda detta på fritiden. Vi som ser hela Sverige, inser att denna ökning av gapet mellan kostnader och avdrag inte är hållbar i längden! Det handlar inte om att i miljöns namn bekämpa nödvändig bilkörning, utan om att byta ut bränsle och bilmodeller till miljövänliga varor. Om vi ska kunna fortsätta bo och verka över hela landet, bör även reseavdraget följa med kostnadsutvecklingen. Jag efterlyser därför en modell för reseavdraget som följer med kostnads-utvecklingen. Först bör avdraget lyftas till en nivå i förhållande till hur länge avdraget legat stilla, trots att gränsen för att få göra avdrag höjts. Därefter vill jag att avdraget knyts till lämpligt index, och därmed följer detta index utan att nya politiska beslut behöver fattas vid varje separat tillfälle. Det bör gå att få majoritet för att kunna fatta ett sådant långsiktigt beslut för Småortssverige och landsbygden. Se hela Sverige!

lördag, juni 29, 2013

2014 är påbörjat

För andra gången kandiderar jag nu i valet till Europaparlamentet för Centerpartiet. Jag är ensam tjej att ställa upp från Kronoberg. Som medlem i Centerpartiet kan du påverka vilka som ska få stå på röstsedeln - en gemensam för hela landet. Medlemsomröstning pågår mellan 15 aug och 15 sep, nu i slutet på sommaren. Mina smala men vassa skäl för att kandidera är:  Vill påverka vid källan.  Beslut ska fattas nära berörda.  EU ska behandla frågor som går över landgränser: fred, miljö, kriminalitet, allas lika värde och rättigheter. Jag brinner för  öppenhet,  ungdomars framtid,  jämställdhet hela livet samt  lokal och regional utveckling. Jag får saker att hända! I dagsläget är jag förtroendevald inom Landstinget Kronoberg (fullmäktige och FoU-beredningen), Tingsryds kommun (fullmäktige, kommunstyrelsen, bostadsbolaget) samt på olika nivåer inom organisationen Centerpartiet. Inom den ideella sektorn arbetar jag mycket aktivt för bredbandsutbyggnad via fiber och för folkbildning inom Studieförbundet Vuxenskolan Kronoberg samt nordiskt samarbete. På fritiden njuter jag av barnbarn, natur, kultur av olika slag, dansa, läsa, handarbeta, simma mm.

tisdag, februari 28, 2012

Tjejer - ta chansen NU! (Killar får vänta lite.)

ÄNTLIGEN sker detta:
HPV-vaccination (Gardasil) för flickor födda 1993 och 1994 helt gratis och med drop-in-mottagning - bara att glida in på vård-/hälsocentralen på eftermiddagen efter skolan.

Varför ska du då göra detta? Jo, denna vaccination skyddar mot hpv-virus som kan leda till cancer i livmoderhalsen. Vaccinet skyddar också mot kondylom (könsvårtor) både hos killar och tjejer.
Så småningom kommer nog vaccin erbjudas även till killar för att skydda dem och deras sexpartners.

Varför äntligen? Landstingens upphandling av vaccin har överklagats äv läkemedelsbolag både en och två gånger, vilket har försenat införandet av denna vaccination en hel del.

Passa på NU - mest för din egen skull! Men också för att din familj ska slippa oroa sig.

tisdag, januari 24, 2012

Kommentar till RUT gör underverk 4 jan 2012 och Bidrag för de bekväma 10 jan 2012

Angående stoltheten hos dem som utför RUT-tjänster, så har jag hört dem påtagligt rörda vittna om hur förtroendet att ha hand om nyckeln till en annan, okänd människas hem är det finaste förtroende man kan få. Jag har själv varit arbetssökande och vet hur det känns att inte ha en jobbgemenskap, men jag vet också hur självkänsla och stolthet snabbt stiger när man åter har ett arbete där man kan bidra med kompetens och erfarenhet, där man avlastar och frigör kraft.

Vi Centerkvinnor sorterar inte jobb som finare eller mindre fina, vi ser, ända sedan vi bildades 1933, jobb som en möjlighet för kvinnor att ha en egen ekonomi, att kunna stå på egna ben. Det argumentet håller än idag, nästan 80 år senare. RUT har gett många, många kvinnor (inklusive både unga och invandrare) som stått utanför möjlighet till fast egen inkomst, egna pensionspoäng, eget företagande samt ännu flera kvinnor möjlighet att välja arbetsgivare och därmed påverka sin arbetssituation i högre grad än tidigare. Varför ska just kvinnor enligt vänstern stängas in i offentlig sektor utan möjlighet att välja arbetsgivare och tvingas vara ett dragspel i förhållande till konjunkturer på arbetsmarknaden?

De som använder sig av RUT-tjänster kommer från alla delar av samhället. Det är familjer av olika slag som får ihop livspusslet med hjälp av RUT. Det kan innebära mer kvalitetstid för barn och vuxna att göra saker tillsammans, mindre stressade ensamstående föräldrar, äldre som kan få hjälp i hemmet utöver hemtjänsten och därmed möjlighet att bo kvar längre i sina älskade hem, valfrihet för äldre att välja kontinuitet i RUT-tjänster jämfört med många gånger alltför många olika utförare inom hemtjänsten.

RUT-tjänster gör även svarta inkomster vita och bidrar med skatt och moms. Det är en reform som svenska samhället tjänar på ur olika synpunkter, inklusive ekonomiskt.

Detta är vi Centerkvinnor stolta över att ha åstadkommit, och Centerpartiet är berett att utöka den här typen av tjänster genom att öka avdragsrätten för äldre över 75 år samt även införa RIT-tjänster, hjälp i hemmet med enklare IT-tjänster för att snabbt och enkelt ge tillgång till dator och Internet. Ingen bekvämlighet här inte – vi jobbar vidare!

4 januari Grattis på namnsdagen RUT!

Grattis på namnsdagen RUT!
Vi uppmärksammar RUT på namnsdagen
med hennes ABC. RUT gör underverk!

RUT ger
Arbetstillfällen
Barnfamiljer avlastning
C-vitaminer till relationer
Damer fler arbetsgivare
Entreprenörer
Fönstren ny glans
Glädje
Hjälp med läxor
Inkommande skatter
Jobb i stället för utanförskap
Kvinnor valfrihet
Livspusslet en chans
Mer tid med familjen
Nya arbetsplatser
Omsorg i och om hemmet
Pensionspoäng till RUT
Qvinnor mer jämställdhet
Ren och slät tvätt
Självkänsla
Trygghet åt RUT
Utveckling
Valfrihet åt kunden, gammal som ung
X-tra mormor eller farmor
Yrkesstolthet
Zvarta jobb blir vita
Återkommande tjänster
Ärliga inkomster
Önskeläge i familjen

RUT används av hundratusentals personer i vårt land.
Mer än 200 RUT-företag anlitades i Kronoberg år 2010.
RUT är resultatet av Centerkvinnornas politiska arbete.
RUT är här för att stanna. Grattis på namnsdagen!

fredag, oktober 14, 2011

Förnuftet har segrat i Tingsryd - och invånarnas vilja!

Idag låter den oheliga alliansen (M,S,KD,FP) i Tingsryds kommun meddela att det inte blir någon kyld mat, och därmed ingen folkomröstning, som vi samlat ihop över 2000 namnunderskrifter till.

Yes! Detta är vad folket vill. Förtroendevalda är till för kommuninvånarna! Förnuftet har segrat (C,MP,V och väljarna) - och money talks. (Centralköket behöver definitivt bantas bort i samband med bygge för äldreomsorg och vårdcentral.)

Läs mer på www.sr.se/kronoberg t ex.

söndag, september 18, 2011

Genombrott för återförening barn/föräldrar t ex från Somalia

Glädjer mig enormt åt att barn och föräldrar från bl a Somalia äntligen ska få möjlighet att återförenas fr o m 1 juli nästa år! Vi har ju t ex DNA-analys att ta till då pass inte gäller eller är en möjlig väg. Orimligt att tro att människor ska kunna vara trygga, lära sig svenska och bidra på arbetsmarknaden när familjen är splittrad i två olika världsdelar och krigsliknande förhållanden råder i ena landet! Vill gärna tro att jag bidragit något genom att slå larm inom Centerpartiet och sända medlemsinitiativ i samband med valarbetet 2010.

Nu håller vi tummarna för de gömda barnens rätt till skolgång också - så vi kan räta på oss som svenskar i förhållande till FN:s barnkonvention.

fredag, september 09, 2011

Jodå - dä gaur visst! Härligt!

EU lägger sig i och våra myndigheter backar och skrapar med foten - nej, så kan man inte göra...

MEN visst går det! Nu har en skola i Stockholm bevisat det. Vad? Jo, att man kan handla upp lokal kvalitetsmat till skola, vård och omsorg - om man bara vill. Läs mer på:

http://www.atl.nu/lantbruk/skola-lyckades-med-eko-upphandling

fredag, juni 17, 2011

Tack Maud!

Så här skrev jag till Maud på Facebook idag när hon meddelat att hon avgår som partiledare vid Centerpartiets förbundsstämma i Åre i september:

"Tack för allt hårt arbete och stort engagemang i mer än 10 år! Mycket har du åstadkommit - imponerande arbetsbörda har du bemästrat. Njut nu av ett klokt beslut och lite mer tid för familj och egna nöjen! Vi är stolta över det du uträttat och jag är glad att jag fått vara med på ett hörn. Kram!"

Nu blir det spännande att få vara med och välja även nästa partiledare. Jag är nämligen ombud till Centerpartiets stämma i Åre. Jag minns så väl hur det var att välja mellan Lena Ek och Maud Olofsson för drygt 10 år sedan - inte enkelt. Tänk vilka starka kvinnor vi har i partitoppen och även regionalt och lokalt!

fredag, juni 10, 2011

7 av 10 tjejer vill flytta ut på landet

Mycket glädjande resultat i Landsbygdsdepartementets undersökning genomförd av Sifo - 70 % av tjejer mellan 15-29 år längtar efter att bo på landet. Detta ligger väl i linje med förhoppningar Mikael Andersson och jag (C) vädrar i en motion till Tingsryds kommunfullmäktige.

Vi önskar att kommunen drar nytta av vårt Hollands-projekt och gör liknande satsning på inflyttning riktad mot våra större städer. Landsbygdsdepartementets undersökning som presenteras idag stöder möjligheten för gott resultat.

Som motionärer menar vi att landsbygden och småorter har många fördelar t ex natur och miljö, relativ närhet till vardagsservice, köfrihet till service och vård, lugn och ro i uppväxtmiljön, billigt boende och att folk bryr sig om sina grannar/varandra. Egen odling är möjligt för den som har det intresset, liksom hästhållning, och nu bygger vi fiberbredband över kommunen för supersnabb uppkoppling.

Med hjälp av sockenråd och näringslivet skulle vi bli ett oslagbart raggningsteam!

Läs gärna mer här:
http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/centern-jagar-stockholmare(2812574).gm

http://svt.se/2.22620/1.2450091/unga_kvinnor_vill_bli_lantisar

onsdag, mars 30, 2011

Spännande landstingsstyrelse

I dessa årsmötestider och tid för studiecirklar är det ont om tid att blogga.

Nu vill jag absolut dela med mig av pressmeddelande från senaste landstingsstyrelsen. Det är mycket innehållsrikt och visar på att Landstinget Kronoberg nu verkligen är på G på rätt väg.

Använd länken nedan för att läsa själv eller prova att klicka på rubriken till detta inlägg.

http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKNewsPage____57834.aspx

söndag, februari 20, 2011

Äntligen! Den som väntar på något gott...

Nu smids planer för odling och leverans av svenska äpplen under hela säsongen. I Kivik, men skulle kanske också kunna ske i Urshult? "Me like", som en del uttrycker sig på Facebook. Äntligen! Fast första skörd sker först fram mot 2015, men steg i rätt riktning.

Läs mer här el prova att klicka på rubriken:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=65451&nyhetsbrev&a=Högestad satsar på äpplen året runt i modern odling

lördag, februari 19, 2011

Värstinglistan - vad driver dem?

Den befrielserörelse som nu så glädjande är i aktion i Nordafrika och Mellanöstern är inte överraskande. Möljligen är tidpunkten oväntad.

Läs gärna mer om värstingligan bland länder i t ex denna artikel med ursprung Freedom House:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varldens-varsta-stater-nordkorea-i-topp_5006225.svd
(Kan gå att klicka på rubriken till inlägget också för att komma till artikeln)

Hur FN kan sätta dessa länder som bocken till trädgårdsmästare är en gåta? Det säger mer om FN, tyvärr, än om själva länderna i sig.

onsdag, februari 02, 2011

Upp-och-ner-vända världen

Hur stolligt får det bli? Ursprungsmärkning på mat oavsett vilken mat är ett krav! Hur kan vi tillåta dåligt tyskt kött strömma in i vårt land, om andra länder kan utestänga det? När det dessutom riskerar slå ut våra egna bönder.

Lagen om offentlig upphandling måste användas aktivt och kreativt i väntan på utlovad uppluckring, så att vi kan erbjuda kvalitetsmat i våra skolrestauranger och på våra äldreboenden t ex. Läs gärna mer genom att använda länken.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tyskt-flask-dumpas-i-sverige